Zanimljivosti Srbija

Sećate li ih se? Domaće dnevne novine koje više ne izlaze!

Iako mnogi veruju u teoriju da je vreme dnevne i periodične štampe prošlo, to naprosto nije tačno. Naime, neki mediji nisu imali dobre uslove, najpre finansijsku potporu, kako bi nastavili redovno da izlaze. Većina njih nije umela da prati neke nove trendove ili jednostavno – nije želela da im se povinuje. Sa druge strane, mnogo listova se u poslednje vreme pokrenulo širom sveta. Kod nas su, na primer, u poslednjih pet godina počeli da izlaze „Newsweek“, „Esquire“, „Afera“, „Ronin“, „Informer“. Šarenoliko i za svakoga ponešto, zar ne?

Ovo su domaće dnevne novine koje su iz ovog, a češće iz onog razloga prestale da izlaze. Stari brojevi se često mogu nabaviti preko interneta, ali i na trenutnom Sajmu knjiga u Beogradu. Mnogi prodavci na lokalnim pijacama neke od njih u 2015-oj godini prodaju čak i na kilogram.

Dnevni telegraf

DNEVNI TELEGRAF
Izlazio je od 1996. do 1999. godine. Veoma brzo je oko sebe okupio veliki broj čitalaca i poštovalaca iako je bio tabloid. „Dnevni telegraf“ je došao u otvoreni sukob sa vlastima za vreme eskalacije rata na Kosovu kada je detaljno izveštavao o srpskim vojno – policijskim operacijama. Zbog toga je bio pod udarom drakonskih sudskih kazni i novog represivnog Zakona o informisanju iz jeseni 1998. godine, poznatog kao „Šešeljev zakon“. Poslednji broj je izašao 24. marta 1999. godine, a 11. aprila je njegov vlasnik Slavko Ćuruvija ubijen u do kraja nikad razjašnjenim okolnostima.

Demokratija

DEMOKRATIJA
Ovaj list je nastao iz potrebe da se o protestima kolalicije „Zajedno“ 1996-e i 1997-e čuje i „druga strana“. I po nazivu, i po izgledu logoa, kao i po stalnim sagovornicima, svima je bilo jasno da je „Demokratija“ (ne)zvanično glasilo Demokratske stranke i da predstavlja pandan tadašnjim režimskim „Večernjim novostima“ i „Politici“. Glavni i odgovorni urednik ovih novina bio je Cvijetin Milivojević.

Naša Borba

NAŠA BORBA
Od bivših radnika „Borbe“, RTS-a i još nekoliko medija bliskim Slobodanu Miloševiću, nastala je „Naša Borba“. Izlazila je četiri godine, od 1994-e. Njeni čitaoci su nakon gašenja lista najčešće kupovali „Dnevni telegraf“, za koji je počelo da radi i nekoliko novinara iz ove redakcije. Urednik ovih novina je bio Grujica Spasojević.

Borba

BORBA
Bila je jedan od najstarijih listova u bivšoj Jugoslaviji. Osnovana je 1922. u Zagrebu kao glasilo Komunističke partije. Odlikovana je Ordenom zasluge za narod sa zlatnom zvezdom i Ordenom bratstva i jedinstva sa zlatnim vencem. „Borba“ je svoj položaj izgubila 1960-ih kada nastaju zasebne medijske kuće u jugoslovenskim republikama. Privatizovana je krajem 2008-e, a prvi redizajnirani broj je izašao 15. januara 2009. godine. Dominantna boja je, umesto dotadašnje crvene, postala plava. Za razliku od većine drugih dnevnih listova nastalih od devedesetih na ovamo, nije bila tabloidnog karaktera. Ipak, nije se ni dugo zadržala na tržištu i posle nekoliko meseci je ugašena nakon 87 godina postojanja. U ovom listu su tokom ovih godina kao urednici radili i Zlatko Šnajder, Vladimir Čopić, Ivan Krndelj, Marijan Stilinović, Puniša Perović, Vladimir Dedijer, Veljko Vlahović, Ognjen Prica, Josip Kraš, Veselin Masleša i drugi. Poslednji glavni i odgovorni urednik ovih novina bila je Olivera Zekić.

Nacional

NACIONAL
Počeo je da izlazi decembra 2001-e pod sloganom „Dnevni list Srbije“. Bio je prvi opozicioni list novom DOS-ovom režimu. Često je napadao direktno Zorana Đinđića. Ugašen je u akciji „Sablja“ nakon što je od strane tadašnje Vlade Srbije proglašen za medij Zemunskog klana. Nakon gašenja, počeli su da izlaze „Centar“ i „Balkan“ u kojima su radili mahom novinari „Nacionala“. Ovi listovi su izlazili veoma kratko. Glavni i odgovorni urednik „Nacionala“ je bio Predrag Popović dok je Dragan J. Vučićević bio njegov zamenik. U ovim novinama je takođe radio i Svetomir Marjanović, kasnije urednik „Blica“.

Pravda

PRAVDA
Počela je da izlazi neposredno nakon „Kurira“, a u redakciji je bilo i nekoliko novinara „Nacionala“. Tabloid je često otvoreno forsirao (tadašnju) Srpsku radikalnu stranku. Glavni urednik „Pravde“ bio je Predrag Popović sve do gašenja 2012-e. Danas postoji internet izdanje ovog lista.

Gazeta

GAZETA
List počeo da izlazi 2007-e, a ugašen je nakon tačno godinu dana postojanja. U trenutku izdavanja je bio najjeftiniji list i koštao je svega 10 dinara. Imao je isti slogan kao i „Nacional“. Glavni i odgovorni urednik je bio Antonije Kovačević, kasnije urednik takođe ugašenih „Naših novina“. (Obratite pažnju na prognozu o ujedinjenju Srbije i Republike Srpske sa naslovnice.)

Naše novine

NAŠE NOVINE
Poslednji ugašeni dnevni list u Srbiji. Za sada. „Novine su skup posao, tržište je surovo i mi u ovoj utakmici više ne možemo da učestvujemo“, pisalo je u saopštenju povodom gašenja „Naših“. Za dve i po godine izašao je 781 broj.

Sutra

SUTRA
List je počeo da izlazi novembra 2007-e, neposredno nakon pojavljivanja novina „Alo!“ i „Gazeta“. Takođe je bio tabloid. Direktor i glavni urednik je bio Željko Cvijanović, tada urednik „Standarda“. „Sutra“ nisu izlazile ni godinu dana.

Glas javnosti

GLAS JAVNOSTI
Prvi broj je izašao 20. aprila 1998. godine pod nazivom „Novi Blic“. Pet dana kasnije, novine dobijaju ime „Glas javnosti“ i slogan „Ovo nije Blic„. Ipak, prvobitni logo je mnogo podsećao na logo pomenutih novina. Pokretač je bio Radisav Rodić, današnji vlasnik „Kurira“. Prvi glavni i odgovorni uradnik bio je Manojlo Vukotić koji je u „Glasu“ okupio bivše novinare „Blica“ i „Demokratije“ što je ovaj list označilo kao glasilo opozicije. Januara 2010. godine se na kioscima pojavio poslednji broj. U saopštenju redakcije navedeno je da će novine ponovo izaći nakon modernizacije i redizajniranja, ali do toga nikada nije došlo.

San

SAN
Vlasnik ovog lista je bio Aleksandar Rodić, sin vlasnika „Kurira“. Počeo je da izlazi u ponedeljak, 19. novembra 2012-e pod sloganom „Srpske, a naše“. Karakterisali su ga tekstovi pisani u nešto ležernijem (čitljivijem) stilu od do tada uobičajenog. Glavni i odgovorni urednik ovih novina bio je Branislav Bjelica, a za „San“ su pisali i Marko Vidojković, Boško Ćirković Škabo, Ivan Gajić, kao i radijski voditelj Uroš Bogdanović. Prestao je da se pojavljuje na trafikama početkom 2013-e godine.

Press

PRESS
Dnevni list „Press“ počeo je da izlazi 2005-e godine, a osnovali su ga (makar zvanično) bivši novinari „Kurira“. Prvi slogan ovog lista je bio „Isti Kurir, drugo pakovanje“. Vremenom se delimično distancirao od tabloidnog novinarstva, mada nikada u potpunosti. „Kao najveći pojedinačni vlasnik lista Press doneo sam odluku da se povučem iz vlasništva i prestanem sa pružanjem dalje finansijske podrške ovom beogradskom dnevniku“, naveo je Miroslav Mišković u saopštenju medijima svega tri dana pre definitivnog gašenja ovog dnevnika, 15. novembra 2012-e. Glavni urednici su bili i Đoko Kesić, Dragan J. Vučićević i Svetomir Marjanović, dok je poslednji tu funkciju obavljao Miša Brkić.

Politika ekspres

POLITIKA EKSPRES
Smatra se za preteču modernih tabloida u našoj zemlji, iako je osnovana daleke 1963. godine. Za razliku od „Politike“, koja je važila za „ozbiljne“ novine, ovaj dnevnik je imao širu publiku i u jednom periodu SFRJ je bio veoma popularan. Pokrenut je kao večernji list, a uprkos početnim poteškoćama, vremenom dostiže veliki tiraž, osamdesetih i čak 200.000 primeraka svakog dana. Devedesetih se „Ekspres“ približio režimu, a verovatno najkontraverzniji broj je objavljen 5. aprila 1999. za vreme NATO bombardovanja SRJ kada je objavljen urednički komentar „Ćuruvija dočekao bombe“. Šeset dana kasnije je Ćuruvija ubijen, te se taj komentar često tumačio pozivom na njegovu likvidaciju. Posle petooktobarskih promena je izgubila čitateljstvo i pala u finansijske poteškoće, a nakon neuspelog pokušaja WAZ-a da spasi list, „Politika ekspres“ je konačno prestala da izlazi početkom 2005. godine.

About the author

Avatar

Filip Ugrenović

Pola Dilan Dog, pola Gručo. Kada pišem, mislim da sam Marti Misterija.
Kada ne pišem, govorim glasno. Stav, osmeh i smeh.

Add Comment

Click here to post a comment

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.